top of page
Stående skrivbord

Hvordan man beregner KPI'er i detail- og besøgstal

Her gennemgår vi den vigtigste terminologi, og hvordan man beregner KPI'erne, når man arbejder med retail- og besøgsanalyse. Hvad var årsagen til øget eller mindsket antal besøgende i denne uge?

Målet er at identificere afvigelser for at forbedre de besøgendes kundeoplevelse.

Det er vigtigt at notere, at vi adskiller en besøgende (en person som besøger virksomheden/området) og en kunde (en besøgende som gennemfører et køb).

1

Besøgsdata

Først skal vi indsamle information for at kunne lave analyser og efterfølgende forbedringer. Her er eksempler på information, som en virksomhed bør indsamle for at arbejde med besøgsanalyse.

Trafik / antal besøgende

Nummer et i besøgsanalyse og antal besøgende. Det er her, vi starter vores rejse med besøgstal.

Forbipasserende (passers-by)

Giver os svaret på, hvor mange der går forbi (samlet antal forbipasserende) uden for butikken og derved butikkens potentiale.

Besøgende flow

Også kaldet kunderejsen. Vi bruger denne indsigt til at analysere, hvordan arealer i butikken/besøgscentret bruges.

2

Salgsdata

Her samler vi alle nødvendige salgsdata som grundlag for beregning af salgs KPIér, bl.a. for at kunne forstå sammenhængen mellem antal besøgende og antal kunder.

Kunder

Antallet besøgende der har foretaget et køb (antal bonner)

Salg

Giver os det samlede salgsbeløb pr. butik.

Antal solgte varer

Antal solgte varer i butikken.

3

KPI'er

Når vi har data om antallet af besøgende og virksomhedens salg, kan vi bruge en KPI til at måle og vise, hvor effektivt forretningsmålene opfyldes.

Kurvstørrelse eller basket size

(solgte enheder / antal transaktioner)

One of the most used KPI within the retail business. Basket sizes refers to the value of the number of products sold in a single purchase.

Capture rate 

(Store Visitors) / (Passing by the Store) x 100

When we know the number of people entering the store and divides it by the number of people passing by the store, we have the capture rate.

Konverteringsrate

Antal transaktioner / samlet antal besøgende x 100

Konverteringsraten fortæller os, hvor stor en procentdel af de besøgende, der har foretaget et køb, og hjælper os med at skelne mellem antallet af besøgende og antallet af betalende kunder.


Se vores dybdegående artikel om konverteringsrate her.

Access rate

(totalt antal salgstimer / antal besøg) = antal besøgende pr. time
-> (60/antal besøgende pr. time)

Access raten viser, hvor tilgængeligt personalet er i forhold til antallet af besøg i butikken.


Eksempel: 2 personer arbejder 8 timer og det er 400 besøgende på dagen. Hver af dem skal således betjene 25 besøgende i timen. Antal besøg deles med 60 pr. ansat, hvilket betyder, at du har i snit 2,4 minutter for hver besøgende.

Kunder/salgstimer

(samlet antal salgstimer/samlet antal kunder x 100)

Svarende til access raten, men i stedet fortæller den KPIén, hvor ledigt personalet er i forhold til antallet af kunder i butikken.

Opholdstid eller dwell time

(samlet antal besøgende / samlet opholdstid)

Fortæller hvor lang tid en besøgende har tilbragt i et bestemt område af butikken/bygningen. Opholdstid har altid været en vigtig nøglefigur og en drivkraft for øget salg. I dag er det også et vigtigt værktøj til at måle kundeoplevelsen – hvis besøgende bliver længere, kan det være en indikation af, at besøgende sætter pris på besøget, eller at der er for lange køer / ekspeditionstid.

Kunde / m2

Denne KPI, som fortæller os hvor mange kunder butikken har i forhold til butikkens kvadratmeter.

Omsætning / m2

KPI viser, hvad butikkernes omsætning pr. kvadratmeter er. Kan fx være brugbart, når man skal sammenligne forskellige steder med hinanden, eller ved effektivisering af gulvoverfladen.

Besøg / m2

Hvor mange besøgende er der per kvadratmeter? Dette er også nyttigt, når man sammenligner overflader/steder mod hinanden.

Tjek vores DETAILguide

Tag kontrol over salget og ændring måden du driver en butik med IMAS guide og begynde at konvertere flere besøgende til købende kunder. Se resultater efter 4 uger. 

Help Center

Blog

IMAS Group opererer internationalt

Med over 30.000 installationer og flere hundrede kunder spredt over hele Europa og Sydøstasien har vi etableret stærke relationer til vores kunder og leverandører. Hovedkontoret for IMAS nordiske aktiviteter er i Sverige, hovedkontoret for Europa ligger i Tyskland og for Syd-Sydøstasien i Thailand. Med systemerne fra IMAS Group måler du dine besøgende over hele verden.

30 000+
INSTALLATIONER

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Hos os kan du købe en kundetæller eller få et abonnement med et fast månedligt ydelse, hvor alt er inkluderet, så du nemt kan lave besøgsanalyser, uden bindingsperiode eller opstartsgebyr.

person.png
Xovis besöksräknare_IMAS.png

KONTAKT OS I DAG

Du er velkommen til at booke en præsentation, et møde eller stille et spørgsmål. 

bottom of page