IMAS Group forsyner fem af Bane NOR Eiendoms store togstationer med besøgs- og salgsdata. For Torstein Heldal, centerchef hos blandt andet Oslo S, og Anna Bang, ejendomschef i Bane NOR Eiendom, er de indsamlede oplysninger guld værd og bliver løbende brugt til at forbedre forholdene for butiksejerne.
Takket være besøgs- og salgsdata kan Bane NOR Eiendom få et meget mere præcist billede af, hvor mange der besøger deres ejendomme, og hvor meget de bruger. De kan også bruge disse data til at måle effektiviteten af reklamekampagner og identificere områder, hvor de kan forbedre kundeoplevelsen.
Torstein Heldal er centerleder i Oslo S og Østbanehallen. Han fortæller, at han hver uge sender et nyhedsbrev til lejerne om, hvad der sker i butikscentret, med en top 5-liste over butikker og restauranter med den højeste omsætningsfremgang i forhold til den foregående periode.
- Jeg kan skelne mellem kiosker, restauranter og andre former for service og giver derfor en mere detaljeret analyse af grundlaget for butiksejerne.
Bruger Xperias dashboard til et jævnt overblik
Torstein udfører ugentlige og årlige markedsanalyser og tjekker butikkernes salgstal og konverteringsrater. Han tjekker også antallet af kunder i butikkerne og det gennemsnitlige indkøb i hver butik. Disse data tjekkes ved hjælp af IMAS' egen analyseplatform Xperio og dashboard, som giver ham mulighed for tydeligt at se historisk omsætning og andre nøgletal.
- Jeg er meget tilfreds med Xperio-portalen. Dashboardet giver et samlet billede af hvordan butikkerne klarer sig og jeg kan med det samme se hvilke butikker der klarer sig bedst. Derudover kan jeg nemt sammenligne og analysere data opdelt på dag, uge, måned eller år.
Udnyt besøgsdata til at måle eksponering
De oplysninger, der indsamles via besøgstællerne, bruges også til at måle, hvor mange mennesker, der er udsat for reklameskiltene på Oslo S og Nationaltheatrets station.
- Med statistisk indsamlede oplysninger synes vi ikke kun, det ser ud på en bestemt måde, men vi kender også til det. For os er det også et meget nyttigt værktøj til at se, hvor mange mennesker der bliver udsat for analoge og digitale reklametavler, så denne information er meget nyttig for os.
Togstationer sammenlignes ofte med porten til byen, og det gør denne information ekstra interessant.
- Vi, der arbejder med handel i det centrale Oslo, deler vores tal for at få et bedre overblik.
Besøgende tællesystem på Stavanger og Bergen station
Ejendomschef Anna Bang er blandt andet ansvarlig for Bergen station og Stavanger station, hvor sidstnævnte for nyligt er blevet udstyret med besøgstæller.
Hun bruger besøgendes data til at bringe nye kunder og koncepter ind.
- Det er værdifuldt at have præcise detaljer om den besøgende trafik, fordi det således er nemmere at sælge nye ideer. Informationen giver værdifuld indsigt, som kan bruges til at skræddersy produkter og tjenester.
På samme måde bruger hun besøgsdata til at forstå, hvordan kapacitet, trafik og omsætning hænger sammen. Eksempelvis er kapaciteten på Bergen station øget, hvilket også har haft en positiv effekt på salget.
- At have adgang til besøgstal og salgstal er guld værd. Det hjælper mig med at træffe beslutninger baseret på information, og jeg kan se virkningen af igangværende aktiviteter på stationen.
Den femte togstation, der benytter IMAS besøgstællesystem, er Lillestrøm station.
Om Bane NOR Eiendom
Bane NOR Eiendom ejer, udvikler og administrerer al jernbaneejendomme i Norge. De administrerer og driver 335 operationelle togstationer og stoppesteder, 13 togværksteder og flere terminaler, driftsbygninger og infrastrukturejendomme.
Comments