top of page
Forfatters billedeHjalmar Brage

Herbarium Shopping Center bruger sine besøgendes data dagligt

Herbarium indkøbscenter i Stavanger, Norge, har brugt IMAS analyseplatform Xperio siden efteråret 2019. Sidste år øgede indkøbscentret besøgene med 28 % og havde i alt 1,2 millioner besøgende, hvilket er et af de bedste i regionen, sammenlignet med indkøbscentre af samme størrelse. Vi spurgte centerleder Sigve Mydland, hvordan de bruger deres besøgsdata, som blandt andet indeholder konverteringsrate.

I centrum af Stavanger ligger det nyistandsatte indkøbscenter Herbarium. For tre år siden blev indkøbscentret totalrenoveret, og centret tog samtidig IMAS-services i brug.


I dag får indkøbscentret flere besøgende end nogensinde, og besøgsdata bruges dagligt.

- Vi bruger det meget og dagligt, for eksempel er det et must at have med, når vi taler med nye butikker og potentielle lejere, de spørger altid, hvilke indgange der bruges, og hvordan trafikken er der.

Grundet anlægsarbejde i gaden nedenunder har indkøbscentret haft adgang med bil nedsat med 50% det seneste år til vores parkeringsplads.


På trods af dette kommer besøgende til centret i en jævn og stigende strøm.


- Vores kunder har fået 1 times gratis parkering i vores parkeringshus, hvilket ikke er særlig udbredt her i Norge. Dette er blevet markedsført i en række forskellige kanaler, hvilket har betydet, at belægningen på vores parkeringsplads er på niveau med tidligere, selv med begrænset adgang for biler.

Herbarium indkøbscenter havde sidste år hele 1,2 millioner besøgende, hvilket er meget godt med sine kun 20, men nøje udvalgte, butikker.

- Baseret på besøgsdata er vi den mest populære shoppingdestination i vores region. Vi har en god beliggenhed, et stenkast fra restauranter og det øvrige midtbyliv, og vi har en god blanding af butikker, som gør os populære.

"Konverteringsraten er meget interessant for os"

I Norge er alle butikker og indkøbscentre forpligtet til at indsamle og indberette deres omsætning på månedsbasis. I IMAS analyseplatformen Xperio kombineres salgs- og besøgsdata, hvilket betyder, at der kan køres en lang række produktivitetsanalyser, for eksempel indkøbscentrets KPI.


- Vores konverteringsrate er i øjeblikket 80 % (8 ud af 10 besøgende foretager et køb). For eksempel har vi en af to vinhandelsbutikker i midtbyen, og det tiltrækker mange kunder. Det er meget interessant at overvåge konverteringsraten for hele centret for at sikre, at vi er på rette vej.


Besøgsdata har mange anvendelsesmuligheder

Besøgsdata deles med alle butikker i indkøbscentret og bruges blandt andet ved medlemsmøder, og besøgsdata bruges også til at øge synlighed i medierne.


- Lokalavisen nævnte for eksempel for nylig, at butikscentret har det godt trods nedsat tilgængelighed i bil.


Meget tilfreds med IMAS tjenester

Fremadrettet og ind i 2023 er Sigve trods stigende inflation optimistisk og kan på nuværende tidspunkt ikke se tegn på, at besøgsstrømmen vil falde.


- Vi er kun et par uger inde i det nye år, men vi har flere besøgende i forhold til sidste år på samme tid. Dyre produkter kan være sværere at sælge, men indtil videre har vores indkøbscenter ikke set en nedadgående kurve.


Sigve har brugt IMAS tjenester i over tre år og er meget tilfreds

- Uanset hvor stor eller lille opgaven er, reagerer IMAS altid hurtigt og er ivrig efter at hjælpe. Jeg er meget tilfreds med IMAS og de tjenester de leverer, så vi kan overvåge og arbejde med vores besøgsdata på daglig basis.

Comments


bottom of page