top of page
Forfatters billedeHjalmar Brage

Hvorfor forhandlere bliver vindere, når vi kombinerer salgs- og besøgsdata

I dette blogindlæg gennemgår vi, hvorfor butikker, indkøbscentre og offentlige institutioner skal vide, hvor mange besøgende de har, og hvorfor salgsdata kombineret med besøgsdata er en vinder selv på den fysiske arena.

Interessen for at indsamle information om antallet af besøgende er steget drastisk gennem de seneste 30 år. Da vi hos IMAS begyndte at tælle folk og kunder i 90'erne, brugte vi radarsensorer. I dag er der andre teknologier, der dominerer besøgstælling, såsom WiFi-teknologi og sensorer med intelligente AI-funktioner.


Det grundlæggende for besøgstælling og detailhandel er det samme

Selvom teknologien ser lidt anderledes ud i dag, er det grundlæggende for succes med besøgstal i detailhandlen de samme: Find ud af trafikken til butikken, indsaml data fra kasserne, analyser oplysningerne, lav prognoser og prøv derefter at identificere afvigelser. Gør vi det, vil vi kunne styre salget i butikken på en helt anden måde.


Forudsige trafikken til butikken med meget stor sandsynlighed

Med denne information tilgængelig, kan du begynde at analysere trafik og salg time for time. I den nærmeste fremtid vil vi med stor sandsynlighed kunne forudsige, hvor meget trafik der kommer ind i butikken time for time, dag for dag.


Forudsige butikkens konverteringsrate

Når vi samtidig benytter salgsdata fra kasserne, vil vi nu kunne lave prognoser for, hvordan salget kommer til at se ud, time for time i butikken. Vi vil kunne se, hvor stor en andel af de besøgende, der foretager et køb, altså butikkens konverteringsrate.


Besøg og indkøb foregår i forudsigelige mønstre

Hver uge vil cirka den samme procentdel besøge butikken. Besøgsniveauet kan variere lidt fra uge til uge, og sæsonmæssige variationer vil også påvirke totalen, men ugedagene vil være relativt ens.

Vi vil også opleve, at den samme regelmæssighed viser sig, når vi ser på statistikken pr. time. Andelen vil ikke altid være den samme, men stabil nok til, at vi kan lave rigtig gode prognoser. Det samme gælder for konverteringsraten, hvor vi hurtigt vil kunne identificere mønstre her.


Sådan tager du kontrol over salget i butikken - en trin-for-trin guide til detailhandlen

Nu hvor vi kender vores kundebase og salgsandel. Hvad gør vi med det? Hvordan forbedrer vi salgs- og konverteringsrate? Læs mere i vores detailguide om, hvordan vi konverterer besøgende til købende kunder.


Om IMAS Group


IMAS hjælper og støtter storcentre, detailbutikker, ”smart cities”, lufthavne og offentlige institutioner (plus mange flere), indsamler og forstår værdifuld information om besøgende og kunder. Oplysningerne indsamles fra kundetællere, besøgstrafik, ERP'er eller andre informationskilder. 100 % GDPR-kompatibel.

Comments


bottom of page